اهورا مزدا در دین زرتشت
زرتشت پدر ايران باستان
درود بر ايرانيان

اهورمزدا در دین زرتشت

 

اهورمزدا به معنی هستی  بخش ابر دانا   یا  خرد کل باشنده  و یا به زبان ساده تر و به گفته روانشاد فردوسی توسی    خداوند جان و خرد  آن نیروی فراگیر و جهانی می باشد که  همه چیز  در  دست اوست  و از اوست. به گفته دیگر تمامی آفریده ها ، نمود های گوناگونی هستند ؛ از این نیروی کلی  که دارای سه ویژگی  بنیادین می باشد : هستی ــ آگاهی  ــ

آ فرینندگی

 نتیجه ای که از گاتها گرفته می شود و سنت زرتشتی هم ، که بر آیند فرهنگ و باورهای پدران و مادران ماست و همچنین دانش روز بر آن گواهی می دهد این است که مرگ تنها نقطه پایانی برای وجود تنی یا جسمانی بوده و روان به هستی خود در ابعادی دیگر و خارج از زمان ومکان  ادامه می دهد.روانهای نادرست و بد کردار به خانه ی دروغ یا دوزخ بر می گردند تا  زمانی که راست و درست شده و به زندگی جاودان دست یابند که خانه سرود است و جایگاه اندیشه ی  نیک و جای رامش و آرامش روان.

 

روی هم رفته دین زرتشت با بکن ها و نکن ها سر و کار ندارد و تنها اصول و پایه ها هستند که قوانین جاری و همیشگی بوده و هماهنگی با آنها تضمین کننده ی خوشبختی و رستگاری انسانهاست. دستورات دینی کلی است و هدف تندرستی و سلامت تن وروان است. مسائلی مانند روزه گرفتن در دین زرتشتی نیست ؛ در عین حال سنت زرتشتی بر این است که  زرتشتیان دست کم  چهار روز گوشت نمی خوررند؛ بعضی هم اساسا سبزی خوارند. این خوبی دین است. مسئله آدم و حوا در دین زرتشتی نیست، بنا بر این جنگی هم بین طرفداران نظریه تکامل و طرفداران نظریه خلقت پیش نمی آید.

در کتاب مقدس زرتشتیان گاتها راجع به حقوق زن و یا سهم ارث او و فرزندان او و مانند اینها احکامی وجود ندارد که عمل بر خلاف آنها ، مغایر دین باشد. همچنین آموزش زبان فارسی به جوانان تا آنجا که امکانات اجازه دهد ، از اسرار بقا و پایداری جامعه زرتشتی خواهد بود.

به هر روی بر اساس دین و سنت ، هر فرد زرتشتی وظیفه هائی دارد ؛ از جمله ی  این شایستگی ها چنین هستند :

1.     راستی  یا اشایی و دوری از دروغ

2.     میانه روی و گرامی داشت پدر و مادر

3.     پاکی و پاکیزگی و سالم نگاه داشتن محیط زیست

4.     کار و آبادانی و دانش آموزی و دانش پراکنی

5.     ستایش و پرداختن به زیبائی و هنر

6.     کمتر خوردن گوشت جانوران ، از همین روست که زرتشتیان چهار روز وهمن ، ماه ، گوش و رام را در هر ماه  از خوردن گوشت و یا کشتن جانوران به قصد خوردن آن را پرهیز می کنند.

 

babak



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |